ALMA paljasti jättimäisen avaruusmöykyn salaisuudet

ALMA paljasti jättimäisen avaruusmöykyn salaisuudet

Kansainvälinen tutkijaryhmä on paljastanut etäisestä maailmankaikkeudesta Lyman-alfa -möykyksi kutsutun harvinaisen kohteen todellisen luonteen. Tähän mennessä tähtitieteilijät eivät olleet ymmärtäneet, mikä sai nämä valtavat kaasupilvet hohtamaan niin kirkkaina, mutta ALMA on nyt nähnyt yhden tällaisen kohteen ytimessä kaksi galaksia, joissa on käynnissä raivoisa, niiden ympäristöä valaiseva tähtienmuodostus.

Nämä suuret galaksit ovat puolestaan massiivisen galaksijoukon muodostumisen alkuvaiheelta näyttävän pienempien galaksien parven keskustassa. ALMA:n kahden kohteen odotetaan kehittyvän yhdeksi elliptiseksi jättiläisgalaksiksi.

Lyman-alfa -möykyt (LAB, englanninkielisen nimen Lyman-alpha Blobs mukaan) ovat jättimäisiä vetykaasupilviä, jotka voivat ulottua satojen tuhansien valovuosien matkalle ja löytyvät hyvin suurilta kosmisilta etäisyyksiltä. Nimi viittaa niiden säteilemän, Lyman-alfa -säteilyksi kutsutun ultraviolettivalon luonteenomaiseen aallonpituuteen. Havaitsemisensa jälkeen LAB:ien muodostumiseen johtavat prosessit ovat olleet tähtitieteellinen arvoitus. Uudet ALMA-havainnot ovat nyt kuitenkin saattaneet ratkaista arvoituksen.

Yksi suurimpia tunnettuja ja eniten tutkittuja Lyman-alfa -möykkyjä on SSA22-Lyman-alpha blob 1 eli LAB-1. Muodostumisen alkuvaiheissa olevan valtavan galaksijoukon ytimessä sijaitseva möykky oli ensimmäinen tällainen, vuonna 2000, havaittu kohde ja sijaitsee niin kaukana meistä, että sen valolta on kestänyt 11.5 miljardia vuotta saavuttaa meidät.