VISTA tarjoaa tietoa Pienen Magellanin pilvestä

Pieni Magellanin pilvi on huomiota herättävä galaksi eteläisen pallonpuoliskon taivaalla jopa paljaalla silmällä katsottuna. Näkyvän valon aallonpituuksilla toimivat telekoopit eivät kuitenkaan saa selvää kuvaa galaksin sisällöstä sitä peittävien tähtienvälisen tomun pilvien johdosta.

VISTA:n kyvyn havaita infrapuna-aallonpituuksia ansiosta tähtitieteilijät ovat nyt nähneet tämän naapurigalaksin tähtipaljouden paljon aikaisempaa selvemmin. Tuloksena on suurin milloinkaan Pienestä Magellanin pilvestä otettu infrapunakuva, jossa näkyy miljoonia tähtiä.

Pieni Magellanin pilvi (Pieni Magalhãesin pilvi, SMC), josta käytetään myös tunnusta NGC 292, on Linnunradan seuralaisgalaksi. Se sijaitsee Tukaanin tähdistössä, lähellään Suuri Magellanin pilvi. Molemmat galaksit on nimetty portugalilaisen löytöretkeilijän Fernão de Magalhãesin mukaan. Ne ovat osa Linnunradan ja sen suurten naapurigalaksien muodostamaa Paikallista ryhmää. Niiden yhteisnimitys on Magellanin pilvet.

VISTA-teleskooppi (Visible and Infrared Survey Telescope) suunniteltiin kuvaamaan infrapunasäteilyä. VMC-kartoitus (VISTA Survey of the Magellanic Clouds) keskittyy kartoittamaan SMC:n ja LMC:n tähtienmuodostushistoriaa sekä kartoittamaan niiden kolmiulotteisia rakenteita. VMC:n ansiosta miljoonia SMC:n tähtiä on kuvattu infrapuna-aallonpituuksilla. VMC on paljastanut, että useimmat SMC:n tähdistä muodostuivat paljon enemmän hiljattain kuin suurempien naapurigalaksien tähdet.